sobota, 6 czerwca 2015

Lody, lody, wegańskie lody!

Nie, nie przechodzę na weganizm. Ani na wegetarianizm. Przynajmniej na razie :-). Chciałabym jednak, żeby moje dziecko miało beztroskie i słodkie dzieciństwo, ale też i dzieciństwo zdrowe. Szukam więc różnych pomysłów na słodycze, które będę mogła mu dawać z czystym sumieniem. Podziwiam pomysłowość przepisów wegańskich (wyobraźcie sobie ekwilibrystykę kuchenną, jaką musi wykonywać na przykład rodzic uczulonego dziecka, które nie może jeść cukru, nabiału ani glutenu!), a że duża część z nich jest niebywale prosta w przygotowaniu - to czemu nie?
 
Z okazji długiego weekendu przepisy będą dwa - jeden na lody pistacjowe i, niżej, mój autorski przepis na lody z mango. Dobra wiadomość jest taka, że można je przygotować nawet na mazurskiej, zapadłej wsi, o ile tylko niedaleko znajduje się jakiś mały, lokalny supermarket (a znajduje się (nie)stety na pewno).

Na pomysł zrobienia pierwszych lodów wegańskich wpadłam zaraz po Wielkanocy, ponieważ przez czas zajadania świątecznych przysmaków dojrzały mi nieco nadmiernie awokado i banany. Skorzystałam z przepisu na stronie Blue Almonds, zamiast waniliowych robiąc jednak lody pistacjowe (moje ulubione :-)). Nie miałam okazji ich jednak zbyt szybko spróbować, bo przetoczyła się przez nas łańcuchowo infekcja. Lody tymczasem zamarzły, nomen omen, na kość i można by było rąbać je siekierą. Nie wiem czy to kwestia długości mrożenia, czy składników, więc kolejne, przygotowane wczoraj i spałaszowane dzisiaj, zrobiłam już na wszelki wypadek w foremkach. Pozostałą część musu zostawiłam po prostu do schłodzenia w lodówce - to z kolei świetny pomysł na kolację dla małego A. :-)

Aha. Lody były przepyszne!

Wegańskie lody pistacjowe
  • 2 dojrzałe awokado
  • 2 dojrzałe banany
  • 1 puszka mleka kokosowego
  • garść pistacji
  • 2 łyżki syropu z agawy (klonowego, z daktyli...)
Wszystkie składniki zmiksować i wstawić do zamrażalnika na całą noc. Polecam w foremkach :-)

Wegańskie lody z mango 
  • 2 dojrzałe awokado
  • 1 możliwie jak najbardziej dojrzałe mango
  • 1 puszka mleka kokosowego (tylko zbierająca się na górze "śmietana" kokosowa)
  • 3 łyżki dżemu pomarańczowego 100% (Łowicz. Bez cukru. Naprawdę.)
  • skórka z połowy cytryny (niewoskowanej. Lokalny supermarket Lidl :-) )
Do blendera wrzucić wszystkie składniki (uwaga: z mleczka kokosowego dodać tylko śmietanę kokosową, czyli tę "stałą" część, wodę odlać)  Zmiksować na gładko, włożyć do foremek i wstawić na noc do zamrażalnika.

Pistacjowe
 


 
Mango











7 komentarzy:

  1. Domowe lody biją na głowę te ze sklepu :) Pyszne smaki wybrałaś, a foremki do nich masz fantastyczne!
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pewnie, że tak :-) Foremki też z lokalnego supermarketu :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow, wegańskie, zdrowe lody to dopiero sztos! zawsze robiłam lody z jogurtu naturalnego, miodu i jakiegoś owocu na przykład truskawek. Fajnie, że tu trafiłam, na pewno skorzystam z tego przepisu ;) Wyglądają smakowicie, aż ślinka cieknie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam lody...Jednak nie lubię kiedy od ich nadmiaru moja waga wskazuję kilka kg więcej :D Dlatego też właśnie staram się przygotowywać własne lody, aby nie były tak kaloryczne jak te kupione w markecie :) Dlatego też używam własnie tak jak ty Zuzanna jogurtu, owoców i miodu i takie lody smakują mi najlepiej no i są o wiele zdrowsze :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam lody, zwłaszcza te zdrowe! Wegańskich jeszcze nie jadłam, ale koniecznie muszę takie zrobić! Na pewno będą pyszne no i co najważniejsze zdrowe ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj tak, lody to coś co kocham! Jednak są bardzo kaloryczne i muszę na nie uważać. Jednak w dzisiejszych czasach możemy spotkać już wiele lodziarni, które oferują lody mniej kaloryczne, np. bez cukru.

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam lody, ale wiem jak bardzo są kaloryczne. Dlatego stawiam na zdrowe lody. Super propozycje, na pewno z nich skorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń