wtorek, 3 sierpnia 2010

Jagodowych przygód ciąg dalszy

Jagody niedługo się skończą... Warto więc skorzystać jeszcze z ich obecności na straganach i przygotować kilka owocowych smakołyków. Nazbierałam trochę zdjęć i może zdążę jeszcze umieścić wypróbowane przeze mnie przepisy zanim małe, granatowe kuleczki znikną z targowisk na kolejny rok.

Dzisiaj proponuję buchty z sosem jagodowym. Przepis pochodzi z programu "Smaki czasu" Karola Okrasy. Muszę powiedzieć, że "kluchy na parze" były bardzo smaczne - mało słodkie, co w zupełności skompensowane zostało przez bardzo słodki sos. Myślę, że podobnie można przygotować knedle oraz austriacki specjał, nadziewany konfiturą śliwkową i polany sosem waniliowo-makowym (może kiedyś spróbuję ;-).


Przepis na buchty z sosem jagodowym

• 200 ml ciepłego mleka
• 30 g świeżych drożdży
• 4 łyżki cukru
• 1 szklanka mąki pszennej
• 1 jajko
• 100 g masła
• 200 g jagód
• 1 pęczek świeżej bazylii (ja wykorzystałam parę listków)
• ½ łyżeczki mielonego kardamonu
• 1 cytryna
• 3 łyżki słodkiej śmietanki 30%
• Sól do smaku



Sposób przygotowania:

1. Drożdże kruszymy i wrzucamy do miski, zalewamy ciepłym mlekiem (temperatura około 37°C), a następnie mieszamy, dodając 1 łyżkę cukru i szczyptę soli. Do tego stopniowo dodajemy mąkę i mieszamy, tak aby uzyskać konsystencję gęstej śmietany. Dodajemy 50 g roztopionego masła i jajko. Całość dokładnie wyrabiamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 20 - 30 minut, przykryte lnianą ściereczką (można ustawić miskę na garnku z gorącą wodą - znakomity patent!).

2. Kiedy ciasto odpowiednio urośnie, formujemy z niego kulki i kładziemy je na posypanej mąką desce - ręce też dobrze jest posypać mąką, gdyż ciasto nie będzie się do nich lepić.




3. Tak przygotowane kluchy odstawiamy na 10 minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, po czym układamy na garnku z wrzątkiem mocno obwiązanym gazą bądź ściereczką. Przykrywamy dużą miską i gotujemy kluchy na parze 10 - 15 minut. Ja użyłam do tego bambusowego parowara - polecam wyłożenie go papierem do pieczenia, żeby buchty nie przywierały.



4. Sos jagodowy: do garnka wrzucamy 3 łyżki cukru i rozpuszczamy go na ogniu na jasny karmel, doprawiając kilkoma łodygami bazylii, startą skórką cytryny i mielonym kardamonem. Dorzucamy jagody, odrobinę wody i na wolnym ogniu gotujemy, aż płyn częściowo odparuje. Na koniec doprawiamy sos słodką śmietanką (z tego elementu zrezygnowałam), masłem, startą skórką sokiem z cytryny oraz posiekanymi listkami bazylii.

5. Na talerze wylewamy sos, a nim układamy buchty.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz